Mi chiamo Willem - Reisverslag uit Bologna, Italië van Willem Haak - WaarBenJij.nu Mi chiamo Willem - Reisverslag uit Bologna, Italië van Willem Haak - WaarBenJij.nu

Mi chiamo Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

21 September 2014 | Italië, Bologna

Buongiorno!,

Daar zijn we weer vanuit Bologna. Hoewel me vooraf is verteld dat de stad normaal gesproken volgepakt is met studenten en er in het centrum erg veel te beleven valt, heb ik hier in mijn eerste week in Italië helaas nog niet veel van gemerkt. Dit komt vooral doordat ik nog niet echt vrienden heb gemaakt waarmee ik ook buiten school om mee optrek. Rede hiervoor is weer dat het merendeel van de studenten van de Segreteria Cultura Italiana een jaar of vijf ouder is dan ik en we dus niet heel erg veel raakvlakken hebben. Maar goed, elke week sluiten er nieuwe mensen aan en ik verwacht eerlijk gezegd dat dit de komende tijd wel goed komt.

Van maandag tot vrijdag heb ik iedere dag vier tot vijf uur les. Behalve op maandag (dan pas om 11u) beginnen de lessen om 9 uur ‘s ochtends. Aangezien ik na de eindexamens gewend ben om tot een uur of 12 in mijn bed weg te rotten, was dit afgelopen week dus nogal omschakelen. In combinatie met het feit dat ik op een dag soms liefst vier talen (Engels, Italiaans, Duits en Nederlands) spreek zorgt dit er voor dat ik vaak al om 15u ‘s middags kapot ben en een kleine siësta moet houden. Op dit vlak lijk ik dus al een echte Italiaan.

Hoewel ik het jammer vind dat ik na school voorlopig alleen op mijn kamer rondhang, The Office kijk en niet uit ga en met vrienden kan chillen, ben ik natuurlijk naar Italië afgereisd om de taal te leren. Verrassend genoeg wist ik op mijn eerste schooldag al een paar belangrijke woorden en vervoegingen, wat erin resulteerde dat ik lang niet de slechtste van mijn klas ben. In mijn groep volgden afgelopen week bijvoorbeeld ook een Ierse mevrouw en een Japans meisje de lessen. Mijn Italiaans is natuurlijk nog lang niet goed genoeg, maar deze twee bakten er echt helemaal niks van. Op mijn eerste dag zat ik naast de Ierse mevrouw en was het de bedoeling dat ik met haar samenwerkte. Ondanks dat ze haar best deed, lukte geen een van de opdrachten haar. Resultaat was dat ik de volgende dag bijna onopgemerkt een plekje opschoof waardoor voortaan niet ik, maar een Braziliaanse man met haar moest samenwerken. Missie geslaagd.

Gelukkig zit het Duitse meisje, die vorige week zondag in het appartement naast me is komen te wonen, bij me in de klas. Buiten school om trek ik ook veel met haar op, wat heel chill is. Nog chiller is misschien wel dat ze ‘s avonds kookt en (hoewel ik het elke keer weer aanbied te doen) de afwas doet. Wat dat betreft ben ik dus in prima terecht gekomen. Wanneer ze over twee weken weer terug naar huis gaat, moet ik dit helaas wél allemaal zelf gaan doen en ben ik op mijn eigen kookkunsten aangewezen.

Oorspronkelijk was het plan om gister met het Duitse meisje (Isabelle) een dagje naar Venetië te gaan. Helaas werd ze ziek. Resultaat was dat ik drie uur in mijn eentje in Bologna rond heb gelopen, ik een net zo lange tijd op internet heb gekeken om te kijken hoe duur het was om naar Milaan af te reizen om vervolgens te concluderen dat ik veel te veel geld kwijt zou zijn en ik ook vandaag niks heb gedaan. Voor vanavond zijn er wel plannen: net als afgelopen dinsdag, toen ik met een groepje van tien mensen 90 minuten naar Real Madrid-Basel moest kijken, ga ik naar een Irish Pub om een potje voetbal te kijken en bier te drinken (!!!!) met een Spanjaard.

Un saluto a tutti voi,

Willem

  • 21 September 2014 - 17:23

    Daniel:

    Haha willy! genieten dit berichtje, veel plezier nog in Italië!!!

    Ciao mi Amici

    x

  • 21 September 2014 - 17:37

    Akertricht:

    Zeer geraffineerd

  • 21 September 2014 - 18:04

    Pilsbeuker123:

    Ha wil mooi bericht man
    jammer de borrels nog niet zo van de grond komen maar komt goed man
    vanavond lekker bakken trekken dan maar!!!!
    aker!!!

  • 21 September 2014 - 18:04

    Pilsbeuker123:

    Ha wil mooi bericht man
    jammer de borrels nog niet zo van de grond komen maar komt goed man
    vanavond lekker bakken trekken dan maar!!!!
    aker!!!

  • 21 September 2014 - 19:51

    Academische Pilscobra:

    Lekker berichtje wil, klinkt zeer chill! Komt allemaal goed met de party's!

    Arivederci!

    Kus

  • 21 September 2014 - 22:04

    Gijs:

    Leuk verslag Willem!
    Veel lol hebben daar hè!

    Groet, Gijs

  • 22 September 2014 - 07:49

    Isabelle:

    Wow, ik weet niet waardoor het komt, maar dat Duitse meisje klinkt echt leuk!!

    Veel plezier!

  • 22 September 2014 - 11:33

    Adtkoning380:

    Leuk willy!! hoop dat het pilsen beuken gister lache was! tot snel we houden nog ff contact over dat ene, hooi!

  • 22 September 2014 - 13:27

    Gijs Wildeman:

    Je Duits wordt ook vast beter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 6826

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 30 Juni 2015

Tussenjaar Italië

Landen bezocht: