Oh Fiorentina - Reisverslag uit Bologna, Italië van Willem Haak - WaarBenJij.nu Oh Fiorentina - Reisverslag uit Bologna, Italië van Willem Haak - WaarBenJij.nu

Oh Fiorentina

Door: Willem Haak

Blijf op de hoogte en volg Willem

12 Oktober 2014 | Italië, Bologna

Jooo,

Ik zit nu een maandje in Bologna en heb het prima naar mijn zin. Desondanks is mijn tijd hier nog steeds niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Hoewel mijn Italiaans met stappen vooruit gaat en, wanneer iemand er een beetje rekening mee houd dat ik een Nederlander ben en dus wat langzamer praat, in staat ben een normaal gesprek te voeren, doe ik na school nog steeds niet heel veel en ben ik ondertussen in het negende en laatste seizoen van The Office aangekomen… Reden genoeg om bij Wegwijs (het bureau dat mijn tussenjaar heeft geregeld) te informeren of ik misschien wat eerder naar Firenze kan verhuizen. Daar schijnt het allemaal net wat leuker en spectaculairder te zijn dan hier. Hier krijg ik deze week als het goed is uitsluitsel over. Mocht ik niet eerder kunnen vertrekken is het geen ramp. Ik vermaak me op zich prima (7/10) in Bologna en woon vanaf januari tot en met maart als het goed is al in de stad van Fiorentina.

Met het noemen van Fiorentina maak ik direct een mooi bruggetje. Omdat mijn geliefde Inter het afgelopen zondag tegen La Viola (bijnaam Fiorentina) opnam, reisde ik met een Zwitserse jongen van school af naar Florence. Aangezien de wedstrijd pas om 20.45 begon en de treinen in Italië niet meer blijken te rijden na elven, besloten we de nacht van zondag op maandag een hotelletje te pakken en er een toeristisch uitstapje van te maken. Dat laatste nam de Zwitser wel erg letterlijk. Ik denk dat hij bij het beklimmen van de Dom meer dan 50 foto’s maakte, terwijl ik me stiekem (ook wel genietend van het uitzicht) wat meer zorgen maakte over de tussenstanden bij Juventus-Roma en Ajax-PEC. Nog steeds niet veranderd: Cultuurbarbaar en voetbalverslaafd. Hoe dan ook was het tripje naar Firenze, op de uitslag van de wedstrijd na (3-0 Fiorentina, Inter was kansloos) top en bleek het skirre hotel voor één nachtje ook prima te zijn.

Ben de zaterdag voordat ik naar Firenze ging trouwens eindelijk naar een club geweest. Dit was heel anders dan het er in Nederland aan toe gaat. Allereerst drinken de Italianen (en ook de Zwiters..) bijna niks. Voordat men naar binnengaat is men volkomen nuchter en ook in de club werd bijna niks gedronken. Deze drooglegging kan er mee te maken hebben dat de alcohol hier normaal gesproken héél duur is. In de club kostte een normaal biertje bijvoorbeeld 6 euro. Een Vodka Red Bull kostte zelfs 8 euro. Naast het cultuurverschil omtrent het drinken van alchohol gaat het er ín de club zelf ook anders aan toe. De ‘rijke’ mensen huren een plek waar een bank staat en de hele avond uit kunnen stralen veel geld te hebben. De ‘armere’, waaronder ik en de drie dames waarmee ik ging (girlsnight!!!!!), moeten vroeg naar de club toe komen om een bank te shotgunnen en zijn deze, wanneer ze even opstaan om naar de wc te gaan, direct kwijt. Opgestaan, plaats vergaan. Hoe dan ook was het uitgaan best prima en opzich voor herhaling vatbaar. Dit weekend zijn we echter niet geweest. Bleef bij een avondje drinken op vrijdag, wat ook leuk was en waar ik weer wat nieuwe mensen heb leren kennen. Een hiervan was een (nieuwe) Zwitser die eropstond de drank van alle aanwezigen te betalen. Mag vaker mee!

Deze week staat er nog niks op de planning. Hopen dat er maandag meer mensen van mijn leeftijd bij de klas komen. We hebben hoop. Foto’s, waaronder eentje met Miss Mortadella 2014 (voor wat het waard is) staan op m’n instagram.

Doordat mijn Duitse huisgenote al een week weg is, moet ik elke dag zelf koken. Aangezien de spaghetti al een beetje mijn neus uitkomt, zijn chille en goedkope recepten welkom!

Saluti a tutti,

Willem






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 6837

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 30 Juni 2015

Tussenjaar Italië

Landen bezocht: